پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سامانه اکران در شهرستان پردیس

پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سامانه اکران در شهرستان پردیس

زمان اکران: جمعه مورخ 93/10/19 بعداز نمار مغرب و عشاء

مکان اکران: مسجد جامع امام علی(ع) شهر پردیس

مدت زمان مستند: 60 دقیقه

لازم به توضیح است که بخش زیادی از این فیلم به صورت زیرنویس و روایت به زبان عربی است.

مستند «اهل سنت ایران» از آثار تحسین‌برانگیز بلند است که سعی دارد درباره شرایط زندگی مردمان اهل سنت در ایران یک اینفوگرافی کامل به مخاطب ارائه کند؛ مستندساز از شمال شرق ایران و در نزدیکی خلیج گرگان بعد از عبور از شهر ساحلی بندرگز به بندرترکمن و ترکمن صحرا رسیده و با مرور زندگی مردمان اهل تسنن این منطقه درباره روش زندگی آنها و معاشرت‌شان با شعر و ادب و اسلام به مخاطب اطلاعات می‌دهد. نکته جالب درباره این مستند آن است که فاصله شهر شیعه‌نشین بندرگز با شهر سنی نشین بندرترکمن فقط 25 کیلومتر است اما مردمان این دو نقطه در دادوستدی دیرینه به مانند خویشاوندان به هم نگریسته و در کنار هم می‌زیند. اما این همه آنچه مستند می‌خواهد از آن بگوید نیست چراکه بعد از خروج از ترکمن صحرا به سمت خراسان رفته و به دنبال آن نیز زندگی اهل تسنن در مناطقی چون بلوچستان، چابهار، هرمزگان، کرمانشاه، سنندج و بالاخره مهاباد روایت می‌شود.
دوربین مستندساز می‌کوشد در کنار نمایش تلاش‌هایی که اهل تسنن ایران برای حفظ میراث آبا و اجدادی خود داشته‌اند از همگنی آنها با اهل شیعه هم سخن گوید. «اهل سنت ایران» را می‌توان یکی از بهترین مستندهایی دانست که درباره اهل سنت ساخته شده است به‌خصوص وجه واقع‌گرای فیلم آن قدر قدرتمند است که به اندازه اهل تسنن مورد توجه شیعه‌مذهب‌ها هم قرار خواهد گرفت. جشنواره عمار باید به خود ببالد که زمینه نمایش چنین فیلم‌هایی را فراهم می‌کند که از اتحاد و یکپارچگی می‌گویند و نه تفرقه و دوئیت.

«اهل سنت ایران» مستندی ۶۰ دقیقه‌ای است که به دو زبان عربی و فارسی ساخته شده است و شبکه پرس‌تی‌وی آن را به انگلیسی ترجمه کرده است. این مستند به بررسی زندگی و موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم اهل سنت که در کشورمان زندگی می‌کنند می‌پردازد. روایتگر داستان مستند، تحلیل‌گر مسائل سیاسی به نام «احمد مصطفی» است. این جوان مصری به منظور پژوهش درباره‌ی موقعیت اجتماعی مردم اهل سنت در ایران، به کشورمان سفر می‌کند و در طی پژوهش‌های خود در استان‌های فارس، کردستان، آذربایجان غربی، گلستان، خراسان، بلوچستان، هرمزگان و کرمانشاه به گفت‌‌وگو با علما، شخصیت‌های تاثیرگذار و مهم و مردم اهل سنت کشورمان می‌پردازد. محسن اسلام‌زاده برای ساخت این مستند بیش از 11000 کیلومتر در ایران راه پیموده است.

عوامل این مستند عبارتند از: محسن اسلام زاده کارگردان ، احمد حسن مصطفی راوی ، عباس عقبایی تصویربردار ، اسماعیل علیزاده تدوین ، مصطفی حریری نویسنده ، سلیم غفوری تهیه‌کننده و مجری طرح مرکز فرهنگی میثاق. این مستند به سفارش مرکز مستند سازی حقیقت ساخته شده است.

دریافت نظرات شما عزیزان موجب دلگرمی ما و مجموعه عمارفیلم و فیلمسازان جوان خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی